تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تبادکان، لنگ اعتبارات آموزشی

  • کد خبر: ۲۴
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
تبادکان، لنگ اعتبارات آموزشی
بودجه‌های فعلی عقب‌ماندگی موجود در ساخت مدرسه در بزرگ‌ترین ناحیه آموزش و پرورش مشهد را جبران نمی‌کند

«با اینکه سال گذشته به صورت میانگین هر ٢ هفته از یک پروژه در منطقه تبادکان بهره‌برداری شده است، باز هم سرانه فضای آموزشی این محدوده از رشد جمعیت عقب است.»
این را مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی گفت و ادامه داد: منطقه تبادکان با عدد ١/٢ متر مربع، کمترین نرخ سرانه آموزشی را در خراسان رضوی دارد.
پیش از این هم بارها از سوی مسئولان و مدیران آموزش و پرورش استان گفته شده بود که وضعیت مدارس این منطقه با وجود ١٣۵ هزار دانش‌آموز اصلا مناسب نیست به طوری که در برخی مدارس این محدوده چند زنگ تفریح به صدا در می‌آید چون فضای کافی برای حضور هم‌زمان تمام دانش‌آموزان در حیاط مدرسه وجود ندارد. ‌دیروز جاسم حسین‌پور در نشست خبری خود اظهار کرد: هر‌چه خیران و اعتبارات را به منطقه تبادکان سوق می‌دهیم، باز هم از برنامه‌های پیش رو عقبیم‌. به گفته او، برای رسیدنِ سرانه فضای آموزشی این منطقه به سطح میانگین استانی، باید اعتباری خاص از سوی نمایندگان مجلس در نظر گرفته شود.
بر اساس آنچه اعلام شده، استاندارد سرانه فضای آموزشی در ایران ٨ متر مربع است. با این حال، میانگین این سرانه در کشور ٢/۵ متر مربع می‌باشد و متأسفانه خراسان رضوی به میزان یک متر مربع از این سرانه عقب است. این موضوع استان ما را به خاطر وجود یک میلیون و ٢٠٠ هزار دانش‌آموز جزو کم‌برخوردارترین استان‌ها از نظر سرانه فضای آموزشی به شمار آورده است. ‌این را هم اضافه کنید که به ازای هر دانش‌آموز در منطقه تبادکان، فقط ٢مترمربع فضای آموزشی و پرورشی وجود دارد.
هرچند پیش از این مدیران آموزش و پرورش استان می‌گفتند که خیر و اعتبار برای ساخت مدرسه در این منطقه هست اما زمین نیست یا نهادهای مختلف مانند اوقاف و آستان قدس در تحویل زمین، همکاری نمی‌کنند، ‌حسین‌پور مهم‌ترین موضوع در عقب‌ماندگی سرانه فضای آموزشی این منطقه را رشد سریع جمعیت و افزایش حاشیه‌نشینی دانست و افزود: در سال گذشته ٣٠ پروژه شامل ١٢٠ کلاس درس در این منطقه افتتاح شده و این عدد ١٠ درصد از مجموع آمار اعلامی ساخت‌و‌ساز مدارس در خراسان رضوی است.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی این را هم اضافه کرد که مشکل زمین در این منطقه وجود ندارد و در برنامه‌های سال جاری قرار است در مهر‌ماه امسال ٢۶ پروژه شامل ١٢۴ کلاس درس در تبادکان به بهره‌برداری برسد.

١٠ هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد
او با بیان اینکه تاکنون ۴۵ هزار کلاس درس در استان فاقد سیستم گرمایشی استاندارد بوده‌اند افزود: بر اساس طرح استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی، تعداد زیادی از این کلاس‌ها به سیستم استاندارد گرمایشی مجهز شدند و حالا فقط ١٠ هزار کلاس در استان وجود دارد که فاقد سیستم استاندارد گرمایشی‌اند.
حسین‌پور با بیان اینکه در برخی از روستاها گازکشی انجام شده است اما از نظر شرکت گاز، لوله‌کشی‌ها استاندارد نیست و باید موتورخانه مستقر شود، اضافه کرد: اطلاعات این مدارس در سال گذشته ثبت و دریافت شد و قرار است به‌زودی به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شوند.

کمک ١٠٠ میلیاردی خیران به ساخت مدرسه
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی همچنین با بیان اینکه در سال گذشته ٢٣٠ پروژه با ١٠٢٨ کلاس درس به این اداره کل تحویل داده شده است افزود: از این تعداد، ١٣٩ پروژه با ۶۶٣ کلاس با مشارکت خیران ساخته شده است. بر این اساس خیران مدرسه‌ساز اعتباری صدمیلیاردی برای ساخت این پروژه‌ها در نظر گرفته‌اند که تاکنون ٧٠ درصد آن محقق شده است.
او پروژه‌های در‌نظر‌گرفته‌شده برای سال جاری را نیز ٢٣٧ پروژه بیان کرد و افزود: این پروژه‌ها شامل ٩٠٠ کلاس درس در خراسان رضوی هستند و ١١۴ پروژه که ٣١٧ کلاس درس را شامل می‌شوند هم قرار است به دست خیران ساخته شوند.
به گفته حسین‌پور، خیران مدرسه‌ساز در سال جاری اعتباری نودمیلیاردتومانی برای این پروژه‌ها پرداخت می‌کنند. او اعتقاد دارد کاهش اعتباری در سال جاری در مقایسه با سال گذشته به علت در نظر گرفتن احتیاط و واقعی‌تر بودن اعتبارات است.
او با بیان اینکه اعتبارات ملی برای ساخت مدرسه در سال گذشته ٢٠۶ میلیارد تومان بوده است افزود: انتظار داشتیم در سال جاری این اعتبارات ٢ برابر شود اما به خاطر حوادث اخیر مانند وقوع سیل و دیگر رخدادهای سیاسی، احتمالا اعتبار امسال به اندازه اعتبار سال گذشته باشد.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی همچنین از برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره مجمع خیران مدرسه‌ساز در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: این مراسم قرار است ٢٣ خردادماه و با حضور ١٠٠٠ خیر مدرسه‌ساز برگزار شود.
او این را هم اضافه کرد که هم‌اکنون ٣۵٠٠ خیر مدرسه‌ساز در خراسان رضوی به طور رسمی ثبت شده‌اند که از این تعداد، خیرانی از خارج کشور هم حضور دارند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->